10 خوردنی آرامش بخش و ضد استرس

بوسیله : | یک نظری | On : آگوست 5, 2013 | دسته بندی : تکاتی درباره تندرستی, خواص مواد غذایی

10 خوردنی آرامش بخش و ضد استرس

1-از مغزها استفاده کنید

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب،افسردگی و خستگی می شود. آجیل ها ( مغزه ها) سرشار از سلنیوم هستند ، لذا مصرف مقداری از انواع آن روزانه برای کاهش اضطراب و دل آشوب مفید است.

قارچ ، ماهی تن وماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند .

توجه!!!

با این وجود در مصرف مغزها افراط نکنید لطفا فردا نگیین دیبا گفت به قول معروف کم بخور همیشه بخور

2-اسفناج رو مثل ملوان زبل بخورید

منیزیم باعث آرامش اعصاب و عظلات می شه . همچنین ما برای جلوگیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز داریم ، لذا کمبود آن منجر به تنش های عصبی ، گرفتگی عضلانی و خستگی می شود. اسفناج یک موتور خانه منیزیم است و به علاوه سرشار از ویتامین آ ، ث ، اسیدفولیک و نیز آهن می باشد . سعی کنید روزانه یک پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه پخته بخورید ، البته ماهی و تخم کدو حلوایی نیز جایگزین مناسبی برای اسفناج می باشد.

3-ریحان

منبع خوبی از منیزیم است که باعث تمدد اعصاب ، شل شدن عضلات و راحتی رگ های خونی می شود. همچنین در ریحان خواص ضد باکتریایی و ضد التهاب دیده می شود که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل یا التهاب روده مفید می باشد. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا ، علاوه بر مزه ای دلپذیر ، مقدار زیادی آهن ، کلسیم ،پتاسیم و ویتامین ث نیز دریافت می خواهید کرد.

4- شکلات تلخ

تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می شود. شکلات تلخ و خواص آنتی اکسیدانی آن ، سبب تقویت قلب می گردد، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائو آن زیاد و شکرش کم باشد.

5-از فواید جو بهره ببرید

مجموعه کربوهیدارت های موجود در بدن سبب افزایش جذب تریپتوفان و در پی آن ساخت سروتونین می شود . جو دارای نشاسته مفید است که باعث تجمع مواد قندی در خون و که به دنبال آن دچار شوک انسولینی نمی شوید. به علاوه جو منبع خوبی از فیبر محلول است که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی دارد . برای اثر تسکین دهنده توصیه می گردد همراه جو مقداری مواد پروتئینی مانند مغزها مصرف کنید.

6-به لبنیات “نه ” نگوید

شیر اثر آرامش بخش دارد و از آنجایی که حاوی تریپتو فان می باشد باعث تسکین و آرامش مغز می گردد. که باعث خواب عمیق و راحت هم می شود . اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز شیر نیست از شیر سویا استفاده کنید.

7-از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرید

مثلا میگو منبع خوبی از تریپتوفان و سلنیوم است که برای حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروری است . همچنین میگو دارای مقادیر مناسبی از اسید های چرب امگا-3 و ویتامین های دو ب 12 می باشد.

8-کلم بروکلی

کمبود پتاسیم سبب خستگی عضلات ، بی حوصلگی ، ضعف، تند مزاجی و اضطراب می شود . اما با مصرف کلم بروکلی می تونید مقدار مناسبی از پتاسیم لازم را دریافت کنید. به علاوه بروکلی سرشار از بتا کاروتن و ویتامین های ث و ی می باشد که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد و مصرف آن در جند و عده طی هفته توصیه می شود.

منایع دیگر پتاسیم شامل آواکادو، موز ، کلم پیچ ، کلم بروکسل ، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و بادمجان هستند.

9-روز را با نوشیدن چای آغاز کنید

برگهای چای حاوی یک اسید آمینه ضروری برای بدن است که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می شود.

چای سبز خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی و سرطان را کاهش می دهد و از فشار خون بالا جلو گیری می کند.

10-با کیوی اوج بگیرید

مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین ث است . در واقع مغز یک پمپ مخصوص ویتامین ث دارد که ویتامین ث اضافی خون را به سمت خود می کشدو نگاه می دارد .میوه کیوی منبهع خوبی از ویتامین ث است که مصرف روزانه آن توصیه می شود.

اگه از کیوی خوشتون نمی یاد می تونید از توت فرنگی ، پرتقال و گریپ فروت استفاده کنید.

Share This Post!

نظر (1)

  1. posted by mahtab on مارس 9, 2014

    خیلی خوشم اومد کارتون درسته.دستورغزاهایی که میزارید عالیه فقط بابام ناراحتی گوارشی داره نمیتونه ادویه جات وفلفل و سیر استفاده کنه. میشه غزاهای ساده تر ولی متنوع وخوشمزه رو تو سایت قرار بدید ممنون میشم با آرزوی بهروزی و موفقیت برای شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *